Her Sosyal Kurum Bir Bilgi / Bilişim Sistemidir
Doç. Dr. Emin Doğan Aydın
Giriş
Bu makalenin amacı "bilgi nedir?" sorusuna yanıt
oluşturabilecek görüş taslakları üretmek, bunları
bir bilim felsefesinin çerçevesine oturtmak ve bir
Bilgi Bilimi hedefine doğ-ru yönlendirmektir. Bu
makaleyi okuyacak olanların bilgi ile ancak soyut
bir tanışıklıklarının bulunduğu varsayılmaktadır. Bu
bilgi soyutluğu mantık, istatistik, bilgi kuramı,
karar teorisi ve anlambilim teorisi şeklinde
belirebilir. Böylece bu yazı, bilgiye, toplum içinde
yaşayan insanın kullandığı bir araç-gereç olarak
odaklanacaktır.
İnsan Düşünen Bir Hayvandır (Aristo)
insan, alternatif eylem yollarını amacı ile olan
ilgisine göre göz önünde bulundurur ve bu yolları
değerlendirmeyi de aynı temele dayanarak yapar" Bu
ise uzun vadeli tatminler yerine verimsiz kısa
vadeli stratejiler izleme sonucu doğurabilir. Yeni
meyveler vaat eden yeni amaçlar belirdikçe eski
hedefler terk edilebilir. Bazı hedeflere ulaşmak
için ne gibi araçların gerekli olacağı bilinemediği
gibi belirli araçlarla hangi hedeflere
ulaşılabildiği de bilinmeyebilir.
Planlamak ve değerlendirmek bilgi işlem
şekilleridir. Kişi, çevreyi ve kendisini temsil
eden bilgi yapılarını (bunlara model adı verilir)
işleme sokar. Çağrışımlar ve ilişkiler dolayısıyla
modeller birbirine bağlı ve çok geniş kapsamlıdır.
Kişi, söz konusu yapıları gözden geçirip
değerlendirme süreçlerine sahiptir. İşlem
süreçlerini ufak ufak düzenleme uygulamalarıyla
gözden geçirilmiş modeller elde edilebilir. Eğer
değerlendirme süreci sonunda gözden geçirilmiş
modeller amaca ilk modellerden daha yakın görünürse
o takdirde planlanan eyleme dönüşmesi olasılığı
artar. Tam bir planlama, istenmeyen fakat olası
alternatif sonuçlan tartmayı da gerektirir.^
Modeller, işlem süreçleri, beklenen yararlar ve
olasılıklar hep bilgi çeşitleridir. Bu unsurlardan
herhangi biri için karar vericinin "input'u bilgi
adım kazanır. Yukandaki çerçeve içinde yapılan
tanımlamalar bilgiyi kişinin kavrama yetisi ile
sıkı sıkıya bağlı kılar. Yakın bir zamana kadar,
psikologlar, objektif biçimde gözlemleneme-yen
olguları inceleme alanına sokmaya taraftar
değillerdi. Fakat yazılımların yönlendirdiği
bilgisayarlarla kurulan bağ insanların
zihinlerin-deki hayaletlere de itibar kazandırdı.
Newell ve Simon problem çözücü protokollann yoğun
analizleriyle ortaya çıkacak birçok eleştiri
sahiplerini de susturmuşlardır.' Muhtemeldir ki
gelecekte zihinsel (mentalistic) kavramlar bugün
atomlardaki parçacıklar kadar tartışma konusu
olacaktır.
İnsan İletişim Kuran Bir Hayvandır
insan düşündüğü için konuşur.. Neden düşünüyorsa
konuşma nedenleri de aynıdır, iletişimin bir sonuca
gitmeye araç olması oranındadır ki, insanoğlu, bazı
şeyleri sözlü olarak (fiziksel etkiye karşılık)
etkilenmek suretiyle daha kolay elde ettiğini
anlamış bulunuyor.
Doğal olarak edinilmiş konuşma dili yüzyıllar
boyunca meydana gelmiş olup iletişimi
kolaylaştırır, ama, engel de olur. İnsanın şekil
verdiği iletişim araçlarının da -karşılık olarak-
insanı şekillendirdiğine ilişkin Whorf ve McLuhan'ın
fikirlerini biz de benimsiyoruz Fakat doğal olarak
oluşan dilleri göz önünde bulundurursak onların
pozisyonunun bizi verimli araştırmalara götürdüğü
söylenemez çünkü doğal diller hemen her şeyin
anlatımına kadar götüren uzantılara izin verecek
gibi, çağlardır şekil almışlardır. Yinemeli işlev
teorisi açıkça ortaya koymuştur ki Turing makinası
(Sonsuz bir teypden okuyarak, buna kayıt yaparak ve
bunu hareket ettirerek çalışan ve böylece bilgisayar
süreç için bir model sağlayan bir düzenin tek ve
kullanışlı matematik teorisi 'çıkartılması' ile
ilgilidir) gücünü ortaya koymuş olan tüm diller eş
kapasitededir.*® İngilizce gramer yapışım
denetleyici bilgisayar çalışmaları bir Turing
makinası gücüyle yetin-mişlerdir.'7'8-'
Kanaat odur ki var olanı koruyucu (aynı zamada
genişletilebilir nitelikte) fakat aynı zamanda
verimliliği arttırıcı hedefi uygulamaları sürekli
izleyen dil sistemleri tasarımı yararlı ve büyük iş
olanaklarına açıktır. Algılamada söz konusu olduğu
gibi, veri yapıları ve çevirmenler tek bilgi
şekilleri değildir; kullanım ve masraflar da hesaba
katılmalıdır.
Dil konusunu ele aldığımızda belirtilmesi gereken
ek birkaç nokta daha vardır. Bunlardan biri dilin
kabul edildiği şekilde oluşup oluşmadığıdır. Öyle
sanıyoruz ki dilin oluşumu, tanıma durumuna benzer
ama, ondan daha basittir. Bir diğer nokta da, dilin,
tanınan parçaların biraraya getirilmesinden ibaret
midir (aşağıdan yukanya doğru) yoksa beklenen
parçaların alelacele araştırılması mıdır (yukarıdan
aşağıya). İhtiyaç gereği her ikisi de söz
konusudur. Etkili sonuç elde edebilmek için
bilgisayara gramer kuralı yerleştirmek isteyenler
hem son derece bilgilendirici ilkel bileşenlerden
hem de son derece zorlayıcı çerçevelerden
yararlanmaktadır. Anlambilimciler sentaks
düzeyindeki karşıtlıkları çözümleyebilirler ve
sentaks da olası anlamlar arasındaki mesafeyi
kısaltır. Dil düzeyi tecrit edilmiş durumda ince-lenemez.
insan Sosyal Bir Hayvandır
İnsanoğlu, yüzyıllardır, amaçlarına ulaşmanın daha
iyi bir yolunu, başkalarına -giderek- daha çok
sorumluluk yüklemede bulmuştur. Bazı araçların
-örneğin dil- etkili olabilmesi için o dili
kullanan toplulukta bir "kullanma
standardizasyonu"na ulaşması gerekir. Başka araçlar
-örneğin tıbbi teşhisler- herhangi bir kişi
tarafından öylesine nadiren kullanılıyor ki geniş
bir kitle tarafından paylaşıma ihtiyaç gösteriyor.
Diğer araçlar var ki -örneğin bankacılık gibi- başka
hesaplarla ilişkiye girmeyi yalmlaş-tırıp birçok
bireysel hesabın gereksinimlerini birleştirerek
genel bir hesaba döker. Her sosyal kurum, bir
dereceye kadar, bir bilgi sistemidir. Şu kadar ki
planların geliştirilmesi, kullanıcı ihtiyaçlarına
göre adaptasyon yapılması ve performans
değerlendirmeleri gibi işlemler gerekir. İktisat,
Yönetim Bilimi, Sistem Mühendisliği ve Yöneylem
Araştırmaları sosyal kurumların bu yanlarına hitap
eden bilgi bilimleridir.
En büyük ilgi kaynağı olan sosyal kurumlar, asıl
işlevleri bilgi toplamak, düzenlemek ve dağıtmak
olan sosyal kurumlardır. Haber medyaları, eğitim ve
araştırma kurumlan, hukuk sistemi ve din bu
kategoriye girer. Her ne kadar haber bir "meta"
olarak halen model, süreç, değerler ve benzeri
olasılık şekillerine giriyorsa da belirli bir
kullanım için bağı zayıflamış bulunuyor. Bir kitap
için kıymetli bilgi içerdiği söyleniyor fakat asıl
okuyuculanna atıfta bulunulmuyor. Bu kurumların
herbiri için geri besleme/feedback mekanizmaları
vardır, fakat kullanıcı topluluğun bireyselleştirme
modellemesine geniş ihtiyaç duyarlar. Kurumlarda
ufaktefek değişiklikler yerel olarak yapılabilir,
fakat büyük değişiklikler, hiyerarşinin birçok
düzeyinde önemli inceleme aşamalarından
geçirilmelidir.
Bilgi Bilimi sosyal örgütlerde önemli rol
oynayabilir. Kurumsallaşmış model ve süreçlerin
değişikliğe uğraması için hem sosyal hareketliliği
kolaylaştırması hem de çeşitli kullanım alanlarında
malolacağı masraf açısından değerlendirilmelidir.
Politik oluşum ve anlaşmazlık çözümü alanında
bilinen alternatif şekiller fazla yoktur. Değişik
toplulukları ve sorunları ayrı ölçülerle ele almanın
ne derece yararlı olduğu bilinmemektedir. Daha
kesin çizgili sosyal davranış modelleri
geliştirildikçe öyle bilgi sistemleri
geliştirilebilir ki bunlar giderek kişisel
kullanıcı ihtiyacına daha çok cevap verecek bilgi
sistemleri tasarlarken genel masraflar da
düşürülebilir.
Karşıt-Fikir: Bilginin Yalnızca Bilgilenme Amacı Oluşu
Şu ana dek bilgi ve bilgi işlem süreçleri belirli
bir amaca ulaşım olasılığım artırma araç-gereci
olarak göz önünde bulunduruldu. Bununla beraber,
arkadaşlanndan daha çok bilgi kullanan kişiler,
başarılarının nedenini bilgi işlem süreçlerine
bağlama eğilimindedirler. Baş-kalannın güvenini
kazanıp kendine güvenleri de arttıkça, değerlerinin
sosyal destek gördüğünü fark edeceklerdir.
Edinilmesi öylesine pahalıya mal olmuş becerileri
ellerinde koruyabilmek için meydan okuyan
deneyimlere girişecekler ve kendilerine böylesi
deneyimleri sunanları ödüllendireceklerdir. Daha
fazla ayrıntıya girmeden şunu söyleyelim ki bilgi
işlem süreçlerine kendilerini adamış sosyal kültürlü
(alt-kültürler) bilginin dış cephesine bir
araç-gereç olarak sunuyorlar ve bilginin iç yüzeyini
de "bilgi bilgi içindir" duyarlılığı ile
kullanıyorlar.
Bilimsel alt-kültürün incelenmesi bu noktayı
güçlendiriyor. En değerli ilerlemeler, yalnızca yeni
iş yaratanlar olmayıp aynı zamanda estetik açıdan
hoş etki yapanlardır. Bilginleri motive eden şeyin
tutku olduğunu söyleyen Polyani'nin görüşüne
katılmamak mümkün değil. Bir disiplini oluşturan
üyelerin bilgilenme-algılama yapıları "gerçek" nedir
ne değildir onu belirler. Birbiriyle çelişen
deneyler tutarsızlıklar meydana getiriyorsa da buna
rağmen otomatik olarak teoriler yok olmaz. Gerçek,
fizik biliminde yararlı bir kavram olabilir. Sosyal
bilimlerde gerçek, kurumsallaşmış bir anlaşmadan
başka bir şey değildir/10 Bilgi Bilimi
her halde Simon'un Yapay Bilimlerinden biridir.)
Yayılmacılık peşindeki insan kısıtlı fiziksel
kaynaklar sorunu ile baş edebilmek istiyorsa o gücü
kendi içinde aramalıdır. Kamusal zihniyet için
yaratılacak çevre iş yaratıcı, destekleyici ve
heyecan verici olacak biçimde tasarlanmalıdır.
Belki Price şunu söylediği zaman haklıydı: "Pek
yakında herkes bir bilim adamı olacak
|